16 starter fra Stor-Elvdal skiklubb i helgas KM

Postet av Stor-Elvdal Skiklubb den 15. Jan 2012

Det var 16 starter fordelt på 9 deltagere på helgas KM i nord-østerdal. 2 KM titler til Maiken Min Midtskogen i J-14, to sølv til Emma Murvold i samme klasse var beholdning av medaljer.

Lørdag var det KM i klassisk i hjembyda til Therese Johaug, Dalsbygda. Intervallstart sto på programmet. I blant rekruttene så gikk først Eline Stenvoll og Thea Murvold i J-10 år hvert sitt gode løp. Oda Sundli gikk også bra i sin klasse J-11.

I KM klassene så startet Martin Grønvold første av våre i G-14. Han gikk et greit løp, til å være i klassisk. Han er veldig uferdig teknisk i klassisk og derfor havnet han på en 20. plass av 24 løpere i den klassa. Sverre Grønvold i G-13 var nestemann og han gikk et jevnt fint løp og havnet på en flott 5. plass av 19 løpere i sin klasse. Deretter startet våre tre superjenter i J-14 med Sara Sundli først ut. Hun gikk et veldig godt løp og kansje sitt beste klassisk skirenn noen sinne. Havnet til slutt på 7. plass av 18 løpere i klassa. Emma Murvold startet et min foran Maiken Min Midtskogen og åpnet tøft. Ved første meldepost lå Emma på delt andre og Maiken ca. 8 sek foran. På neste post var Emma rykket fra jenta fra Løten/Nordbygda og hadde klar andre alene. Maiken var nå 6 sek foran. I mål vant Maiken 9 sek foran Emma. Gull og Sølv til våre jenter altså.

Søndag var det KM fristil med fellestart i Foldal. Først ute nok en gang var Eline Stenvoll i J-10. Deretter startet Oda Sundli i J-11 og gikk nok et fint løp.

I KM klassene så var nok en gang Martin Grønvold først ut av våre i G-14. Fristil og fellestart er mer for Martin og han gikk et veldig godt løp. Kom fint ut i det 26 mann store feltet. Lå helt oppe på 6. plass inn mot stadion. Ble nok litt passiv på flatene og tapte noen plasser. Til slutt ble det en flott 10. plass på Martin. Broder Sverre kom også fint ut i G-13 klassa og her ble det raskt ei 5 mannsgruppe som fikk ei luke til de øvrige. Sverre hang med i denne gruppa, men vist tidlig tegn på at han hadde nok med å henge seg bakerst. Inn mot mål ble han fryktelig stiv og sliten, men klarte en flott 5. plass av totalt 23 startende.

Så skulle J-14 av gårde og her var det et felt med hele 16 løpere. Maiken tok teten og styrte feltet med god fart på flatene og litt roligere i de bratte bakkene. Emma gikk til tet ca halveis og da satte hun opp en jevn hard fart. Emma fikk ei lita luke til Maiken på toppen av siste bakken, men ble glidd inn inn mot stadion. Inne på stadion gikk Maiken i tet og holdt seg på sikker avstand til Emme helt til målstreken ble passert. Avstanden i mål var kun et sekund mello dem og ytterligere et sekund til jenta på 3. plass. Sara Sundli gikk nok en gang et jevt godt løp. Virket litt passiv i starten og havnet på etterskudd. Avslutningen til Sara var dog av det solide slaget i avstanden fram til gullet var kun på 18 sekunder i mål, og holdt til en 6. plass. Sist ut av våre var Vegard Hem Johansen. han gikk 5 km og det i dagens største klasse med hele 33 startende. Denne klassa har også noen av landets beste 15 åringer og nivået er veldig høyt. Vegard kjempet hardt med en Tynsetløper hele veien og klarte å få tåa først på målstreken. Det holdt til en flott 29. plass i klassa. Klart årsbeste av Vegard.