Kjempeinnsats og en knallavslutning på året 2010 på Tolgastafetten

Postet av Stor-Elvdal Skiklubb den 1. Jan 2011

Vi stilte for første gang på mange år 3 lag på Tolgastafetten nyttårsaften. 1 lag i mix 8-12 år, 1 guttelag 13-16 og et jentelag i 13-16 år. Alle gikk over forventning og samtlige hadde en positiv dag på Tolga

Det begynte med mix-laget. Her gikk alle 1km i fristil og det var totalt 22 lag til start og vi håpet på å henge med så lenge som mulig. På første etappe gikk Sverre en kjempeløp og ledet fra start til mål. Han vekslet med Eline Stenvoll som møtte mange store løpere på sin etappe. Alikevel gikk Eline veldig bra og holdt oss inne i kampen. Hun mistet noen plasser, men avstanden fram til teten var ikke veldig stor. På tredje etappe skulle en småsyk Audun Sandklev gå og han gikk et fantomløp. Passerte en etter en og vekslet helt i tet. Neste løper ut var Oda Sundli og hun gikk kansje sitt beste langrenn noensinne og beholdt teten gjennom hele sin etappe. På siste etappe gikk Joakim Gustu Strand og han møtte noen som var gode. Joakim ble dyktig sliten, men alikevel holdt han inn til en fjerdeplass. En fjerdeplass blant 22 lag er sterkt av våre unge rekrutter.

Etterpå skulle gutter og jenter 13-16 år gå 3x3km stafett. De to første etappene gikk i klassisk. Totalt var det 13 guttelag og 5 jentelag til start. For gutta var det Amund Stenvoll som gikk første og for jentene var det Maiken som gikk. Begge gikk veldig bra og holdt laget inne i kampen. Amund veklset som nr. 9 blant gutta og Maiken som nr. 4 blant jentene. Avstanden fram var dog liten for begge to.

Neste ut var Per Sigurd Westgaard for gutta og Emma Murvold for jentene. Begge gikk etter min mening sine beste langrenn kansje noen gang og både gutta og jentene klatret på resultatlista. Gutta var nå nr. 6, mens jentene var oppe på 2. plass og like bak et sterkt Tolgalag.

På siste etappe gikk Martin Grønvold for gutta, mens Sara Sundli gikk for jentene. Begge to fortsatte å prestere og gikk gode langrenn. Sara beholdt 2. plassen for jentene, mens Martin mistet en plass og gutta endte til slutt på 7. plass.

Totalt sett var resultatet i overkant av hva vi hadde turd å håpe på. Når alle i tillegg syntes det var gøy og hadde lyst til å være med neste gang også, så må vi si at det var en meget vellykket deltagelse på Tolgastafetten. For samtlige på laget var også dette første gang de deltok på en skistafett.