4 av våre rekrutter deltok på Ski-idol på Hamar lørdag

Postet av Stor-Elvdal Skiklubb den 12. Sep 2010

Hamar skiklubb arrangerte ski-idol lørdag. 6 øvelser med rulleski, terrengløp, mikro o-løp, sykkel, styrke, spenst samt kondisjon sto på programmet. Vegard, Lars Halvor, Martin og Sverre tok utfordringen og hadde en fantastisk dag på Hamar. Man kunne også velge om man ville være med å kjempe om gul ledertrøye som gikk på sluttid eller rød poengtrøye. Sverre, Lars Halvor og Vegard gikk alle for gul trøye, mens Martin valgtå å gå for rød trøye.

Det hele startet med 2km rulleski på Hamar Katedralskole kl. 0915. Ei morsom løype med mange tekniske svinger gjorde øvelsen teknisk krevende. Individuell start og stor fart. De som kjempet om rød trøye måtte gå en liten ekstrarunde med ekstra tekniske partier for å få poeng. Sverre mistet staven ca halveis, men fullførte med en stav uten at det koste for mye fart. Vegard og Lars Halvor gikk også bra og fikk lik tid. Martin tapte litt tid her, men lovet å komme sterkere utover dagen. Klassene de konkurrerte i var G-2000/1999(12deltagere) for Sverre og G-1998/1997(18 deltagere) for de tre øvrige.

Resten av øvelsene var lagt til domkirkeodden. Øvelse nr 2 var mikro-orientering. Her fikk Lars Halvor 2. plass i sin klasse og klatret oppover på resultatlista. Vegard og Martin havnet litt ned på lista på denne øvelsen. Sverre beholdt den gule ledertrøya også etter øvelse nr. 2 selv om han tapte noe små sekunder.

Øvelse nr. 3 var "tufte-spesial". Her skulle de gjennom ei terrengløype med innlagte øvelser, bæring av melkespann, fylling av vannflaske i Mjøsa og løpe i bildekk før de skulle i mål. Her vant Sverre sin klasse og øket ledelsen. Martin, Vegard og Lars H løp omtrent likt, men Vegard var den som løp best av våre. Særlig bæringen av melkespann var tung synes gutta. Martin skulle i tillegg innom og kaste på blink for å få 3 poeng i konkurransen om rød trøye.

Øvelse nr. 4 var "ekstremterrengløp" der løypa var svingete og bratt. De skulle to ganger opp skrenter der de måtte gå på alle fire for å komme opp. Løypa var også sleip slik at man måtte holde seg på beina. Sverre økte ytterligere i sin klasse. Vegard var best av våre i kl 97/98, mens Martin og Lars Halvor hadde omtrent samme tid.

Øvelse nr. 5 var 15/15 løp og her hadde arrangøren laget en runde med mye svinger, hinder som man måtte hoppe over og et bord man skulle løpe over. Runden skulle løpes flere ganger og man fikk kun løpe i 15 sek av gangen, totalt skulle øvelsen var i 5min. Dommere var plassert rundt hele løypa og var strenge med at man måtte gå tilbake om man ikke stoppet med en gang fløyta pep. Denne øvelsen var imponerende lagt opp og meget publikumsvennlig. Vi fulgte løperne hele tiden og fikk se kampen mann mot mann, jente mot jente. Her var også flere klasser slått sammen slik at det var 15-20 stk i hvert heat, og noe som gjorde det spennende. Sverre vant sin klasse etter en meget jevn fight mot Anina Lome (Ottestad) gjennom hele løpet. Det var kun på siste to drag at han klarte å få ei luke. De tre andre starte i den største klassa og med over 20 gutter på startstreken måtte det bli trangt inn i første sving. Våre tre klarte seg greit og Martin og Vegard ble liggende midt i gruppa rundt 10. plass og kjempe. Lars Halvor kjempet også godt og klarte å få et par løpere bak seg og ikke minst han unngikk å bli tatt igjen med en runde. Da ville han fått tidsstraff på ytterligere 30 sek.

Før siste øvelse var det ei pause på omlag en time, hvor arrangørene skulle regne på avstander. Siste øvelsen var tredelt. Terrengsykkel, kaste på blink med strafferunde og en ny runde i "ekstremterrengløypa". De skulle starte etter gundermetoden og førstemann i mål var da vinner av ski-idol 2010. Klassevis start og spenningen var stor i flere av klassene.

Sverre ledet med 1.05 i sin klasse og kjørte ut med klar ledelse. Den beholdt han gjennom hele løpet, selv om han tapte ca. 15 sek på sykkeletappen. I mål var avstanden ca. 1 min og han var godt fornøyd både med resultatet og dagen.

G-98/97 hadde totalt 16 deltagere. Vegard var først ut av våre med Lars Halvor et par plasser bak. Martin dro ut som nr. 15 men hadde ambisjoner om å plukke flere på sykkeldelen. Vegard syklet også godt, men han tapte spurten mot to og endte som nr. 11 totalt, Martin kom inn som nr. 12 etter en god sykkeletappe. Lars Halvor var litt uheldig på sykkeletappen og trynet i en sving. Han fullførte dog flott og ga alt.

Etterpå var det premieutdeling og arrangøren stilte med pizza og brus for alle. Et utrolig flott arrangement og jeg håper flere får opp øynene for denne konkurransen til neste år.

Konkurransen hadde alle ingredienser som ligger i begrepet alsidig ski-trening og når arrangørden i tillegg er så dyktige, så måtte det bli bra. En meget fornøyd gjeng dro tilbake til Koppang med ny inspirasjon og alle var enige om at vi kommer tilbake neste år - garantert.