Mye bra på årets første skiskytterenn av Stor-Elvdølene

Postet av Stor-Elvdal SK - Skiskyting den 13. Des 2009

Hele 197 deltakere hvorav 8 fra vår klubb, og kun en bom av både Audun Sandklev, Sverre Grønvold og Jonas Henriksen, på Førjulsdysten på Savalen.

Vi var 8 deltagere fra Stor-Elvdal skiklubb på årets første løp, som denne gangen var flyttet fra Kvikne til Savalen. Oda Sundli og Audun Sandklev debuterte i nybegynnerklassa, mens de 6 andre debutere med små blinker, disse 6 var Sara Sundli, Martin og Sverre Grønvold, Eirik Løvholm Bakken, Vegard Hem Johansen og Jonas Henriksen.

Oda var veldig nærvøs før sin første konkurranse overhode, men det gikk over all forventning. Hun fikk ned 7 av 10 skudd og må si seg veldig godt fornøyd med det. Hun er jo bar 8 år. Nestemann ut av Audun Sandklev som gikk et godt løp. Kun en bom på siste skyting ga da totalt 9 treff av 10 mulige.

Etter dette var vi over på de som var nybegynnere i fjor og som i år skal skyte på små blinker. Sverre løste sine saker utmerket og var kun en "kant-bom" fra å få to fulle hus. Flott skyting og god fart i sporet ga en fin sluttid på Sverre. Så var det Sara sin tur og hun gikk kansje sitt beste langrenn noen sinne. Til tross for 2 bom på hver skyting var hun helt suveren i sin klasse og hadde også hevdet seg helt i toppen i gutteklassa. Dette lover bra Sara. Gutter 12 år var dagens største klasse og her hadde vi med to. Martin var dessverre uheldig på sin første serie og fikk 5 bom. Alle skuddene lå i midten rett under blink. Hadde geværet vært innskrudd så hadde det fort blitt fullt hus på Martin. Dette medførte at han ble ukonsentrert og gikk feil på mellomurunden. På siste skyting prøvde han å sikte litt høyt og traff da med to skudd. Mye god læring her Martin. Jonas Henriksen var nestemann ut og han ble dagens Stor-elvdøl på standplass. Han skjøt raskt og nesten helt perfekt. Et kantskudd ut var eneste bom. Jonas mangler litt skitrening, men det vil han helt sikkert rett opp utover sessongen, for skyte det kan han.

Så var vi over i gutter 13 år og de skyter på små blinker uten støtte. Vegard var faktisk den eneste i denne klassa som klarte ei feilfri skyting. På første serie hadde han 5 treff. På siste skyting ble det 3 bom. Selv med disse bom ble han beste skytter i sin klasse. Eirik Løvholm Bakken var siste startende fra oss og han var nok også litt uheldig med sin serie. Hele serien satt til venstre og det ble totalt 7 bom. Med to knepp til høyre ville det kansje vært nesten fullt hus. Eirik mangler også litt skitrening, men med nye ski og nytt utstyr så regner vi med at det blir mye skitrening utover.

Oppsummeringen er at dette var morro og jeg tror alle hadde det morsomt. For de som bommet mye og kansje slet litt i løypa, så var alt glemt etter ei pølse og saft fra kiosken.