”A Taste of Biathlon” for interesserte i alderen 9-13 år

Postet av Stor-Elvdal Skiklubb den 9. Jan 2008

Stor-Elvdal Skiklubb ønsker å tilby ”A taste of biathlon” for interesserte medlemmer. Klubben ble før jul medlem i Hedmark Skiskytterkrets, og vi har fått på plass nødvendige formaliteter til å starte trening i kraft av Skiklubben. Det å bruke våpen i organisert idrett krever at alle instrukser og regler blir fulgt til punkt å prikke, noe vi kommer til å legge stor vekt på.

Vi har nå pr dato:

• fire disponible våpen (inkl. de Sara, Sverre og Martin eier/ leier)
  • en bane på Nordstumoen med mobilt lysanlegg
  • en varmebu (skogskoie)
  • nødvendig utstyr som skiver, anvisere, geværstøtte, liggematter
  • gjennomgått nødevendig opplæring for å lede treninger

Vi kan se for oss følgende opplegg:

• inntil tre deltar på en treningsøkt som varer ca 2 til 2,5 timer
  • vi ordner alt av utstyr og holder våpen og ammo mot en godtgjøring tilsvarende selvkost på ei krone pr skudd (normalt 50-60 skudd pr deltaker pr treningskveld)
  • foresatt være med
  • deltakerne stiller i vanlig skiutstyr, men må ha med noe varmere klær enn ved skitrening, foresatte trenger ikke ski, men helt klart varme klær (ofte golvkaldt!)
  • vi ønsker at de som skal delta har prøvd å skyte med luftgevær eller salonggevær tidligere, å starte med helt grunnleggende opplæring kan være litt trasig i 10 minusgrader

Økta vil i grove trekk se slik ut:

1                    Sikkerhetskurs for deltakere og foresatte, ca 15 min (100 % obligatorisk)

2                    Grunnleggende skytetrening med fokus på liggestilling, pusteteknikk, avtrekksteknikk etc. med skyting mot pappskive, ca 20 min

3                    Presisjonsskyting mot pappskiver evt. anvisere, ca 20 min

4                    Kaffe og varm saft (evt. tine opp frosne tær og fingre)

5                    Øve på inngang på standplass, skyte med litt puls, fokusere på riktige arbeidsoppgaver (hørt idrettsutøvere har sagt det før...?) mot anvisere, ca 20 min

6                    De som vil kan øke trykket med å gå en kilometer på ski og skyte med litt mer puls evt. vi organiserer en uhøytidelig stafett etc., skyter mot anvisere, ca 20 min

7                    Avslutter med litt koseskyting mot anvisere, de foresatte kan utfordres til en ståendeskyting.... ca 20 min, strafferunder for ekstra interesserte

Målsettingen er at dette skal være en uhøytidelig, men sikkerhetsmessig komfortabel treningsøkt hvor vi smaker litt på skiskytingens utfordringer!

For skiklubben, John Olav. 95 22 01 92